

Waarom een podcast meenemen in je marketingstrategie?
27 juni 2022Schrijvers: Aniek Brouwer & Kim van Holst
Als je nu nog steeds denkt dat podcasting niet van toegevoegde waarde is voor jouw bedrijf, dan heb je het goed mis! In korte tijd is podcasting razend populair geworden in Nederland. Elke maand blijft het aantal podcast makers én luisteraars weer stijgen. Maar liefst 46% van de Nederlanders luistert regelmatig een podcast. De hoogste tijd dus om in te springen op deze trend en hier als bedrijf mee aan de slag te gaan.
Podcasting is in 2004 in Amerika ontstaan in de vorm van audiofragmenten die werden gedeeld via de iPod. Daar komt ook de naam podcast vandaan. Simpel uitgelegd is podcasting eigenlijk radio, maar dan door middel van losse fragmenten die op elk gewenst moment meestal gratis terug te luisteren zijn op bijvoorbeeld Spotify. Dit is ook één van de redenen waarom podcasts zo populair zijn: je kunt luisteren naar onderwerpen die jou boeien, op het moment en de plek dat het jou uitkomt.
Kies een specifiek onderwerp
Podcast zijn heel breed in te zetten, maar worden vooral gebruikt om over een bepaalde
niche of over een bepaald onderwerp verdere ‘inside informatoin’ te verstrekken. Dit kan gaan over een onderwerp binnen je bedrijf, specifieke medewerkers of algemene informatie over je organisatie. Het is een medium waarin je echt meer verdieping kunt geven over onderwerpen die op andere media nog minder de aandacht krijgen. Je kunt hier bijvoorbeeld ook in gesprek gaan met mensen die kennis hebben over dit onderwerp, zodat je toekomstige luisteraars je goed kunnen vinden op het specifieke onderwerp waar zij
naar op zoek zijn. Zo maakt trainer en interimmer Dianne Deurloo, samen met adviseur en onderzoeker Roy Johannink een podcast over crisiscommunicatie. Zij gaan in gesprek met mensen uit het werkveld over buitengewone omstandigheden. “Crisiscommunicatie De Podcast” is dus echt gericht op een specifiek onderwerp, namelijk crisiscommunicatie.
Effect van podcasts
Wanneer je goede passende onderwerpen weet te vinden, zorgt dit voor verdieping, bouw je een fanbase op en geeft dat ruimte voor meer interactie met de doelgroep. Een podcast met een specifieke niche of thema, die een bepaalde behoefte vervult van de luisteraar, is goed in te zetten om nieuwe klanten te werven en om bestaande klanten kennis te bieden.
Daarnaast is het een manier om je bedrijf neer te zetten als expert. Je kunt kennis delen met je luisteraars. Neem bijvoorbeeld KPN met hun twee podcasts; Vallen en Opstaan over (succesvolle) ondernemers en Digital Heroes, over de digitale koplopers in zakelijk Nederland. Het bouwt een ongekend sterke band op met je luisteraars en maakt je bedrijf persoonlijker. Eén van de dingen die we vandaag de dag het allerbelangrijkste vinden.
Het is relatief goedkoop en makkelijk om een podcast op te zetten voor jouw bedrijf, als je maar weet waar je het over wilt hebben. Denk aan onderwerpen zoals de niche waarin jouw bedrijf zich vindt, specifieke gerelateerde onderwerpen of specifieke USP’s. Je kunt de podcast al opnemen met je telefoon met een losse microfoon erbij. En het allermooiste is dat het dus helemaal niet veel geld hoeft te kosten om iets moois te maken. Wees voorbereid, doordacht en doelgerichtwilt. Dus waar wacht je nog op? Start die podcast!