• Home
  • Snip Snap on Social
    • Portfolio
    • Team Snip Snap on Social
    • Veelgestelde vragen
  • Videomarketing
    • Social Video Campagnes
    • Mobile Video Marketing
    • Video Marketing Infographic
  • Social media marketing
    • Social media strategie
    • Community management
    • Snackable content
    • Livestreaming social media
    • 24 uurs content
  • Workshop
    • 3H content programma
    • Online TikTok training
  • Services
  • Blog
  • Contact

Vijf tips om met het nieuwe Facebook algoritme te dealen.

24th jan 2018, Author: Larissa Kramer

Onlangs heeft Mark Zuckerberg aangekondigd dat Facebook haar algoritme gaat aanpassen. “As we roll this out, You’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard—it should encourage meaningful interactions between people,” aldus Zuckerberg. Het social kanaal moet dus met name weer om interactie met je vrienden gaan. Het passieve scrollen behoort binnenkort tot verleden tijd. Een gevolg hiervan is dat bedrijven harder moeten gaan werken voor de aandacht van hun fans op Facebook. Reden genoeg voor paniek, want het bereik van pagina’s neemt dus nog meer af. Dat verbaasde mij eigenlijk wel. Het organisch bereik is de afgelopen jaren al laag geweest en om die reden is engagement altijd al een belangrijk onderdeel geweest van succesvolle social business. Ik wil je vooral meegeven: no worries! Zuckerberg heeft genoeg hints en tips gegeven om je bereik te behouden, en zelfs te laten groeien. Zie dus vooral de kansen in plaats van enkel een groeiend social budget. Het goede nieuws is dat we  nog meer focus moeten geven aan engagement of zoals Mark het zegt: meaningful interactions. Heel eerlijk, daar hebben de meeste social marketeers de afgelopen jaren al veel aandacht aan gegeven en dus ook al mee geoefend . Ik zie het daarom vooral als kans.

Hoe kun je in 2018 de aandacht te trekken van de fans?

Niemand weet nog wat de echte impact gaat zijn van deze aanpassing. Wel kunnen we alvast stappen ondernemen, zodat we met het nieuwe algoritme kunnen werken en door kunnen met het bereiken van fans met waardevolle interacties.

  1. Meaningful interaction

Zuckerberg had het over meaningful interactions. Ik zie daar de eerste hint (struikel er bijna over :). De focus ligt op waardevolle interacties. Engagement is het nieuwe bereik. Ook gaf hij aan dat bedrijven die weinig tot geen interactie hebben, het meest gaan voelen van het nieuwe algoritme. Dat betekent dat merken en bedrijven top kwaliteit content moeten produceren die zich richten op conversatie, en dus engagement.

Om engagement te creëren is het belangrijk dat je de waardepropositie goed voor ogen hebt. Dat betekent dat je je moet verdiepen in je fan. Hoe kun je aansluiting maken? Ik vind het fijn om op basis van het business model canvas van Ostenwalder de pains en de gains in kaart te brengen.

business -model-canvas

Als je dit in kaart hebt gebracht kun je heel makkelijk een waardepropositie omschrijven. Zo zorg je dat alles wat je deelt als het ware een cadeau is voor je fans. Alle content die je creëert toets je aan je waardepropositie. Is de content die je hebt gemaakt geen cadeau voor je fan? Dan posten we het niet. Liever minder content. Het gaat om de kwaliteit van je content. Dit kan je vanaf nu meten. De mate van je engagement bepaalt het bereik. Oftewel, engagement is het nieuwe bereik.

Ander belangrijk element is dat je gaat sturen op engagement. Voeg vragen toe in je postings, schrijf over relevante onderwerpen die in the moment zijn en vraag om de mening van je fans. Let op dat je niet de easy fix voor engagement in gaat zetten, de zogenaamde engagement-bait. Facebook heeft aangegeven dat dit niet een meaningful interaction is. Het nieuwe algoritme straft je bij het gebruik van engagement baiting.  

engagement baiting

  1. Live streaming is the next selfie

livestreaming-snipsnapVideo blijft nog steeds een belangrijk onderdeel in het nieuwe algoritme, maar live streaming is precies wat Mark Zuckerberg voor ogen heeft met meaningful interactions. Zuckerberg schreef het volgende: “live videos often lead to discussion among viewers on Facebook—in fact, live videos on average get six times as many interactions as regular videos.”

Mocht je nog niet overtuigd zijn, dan hoop ik dat je nu mee gaat in deze geweldige manier van interactie met je fan. Live streaming wordt wat mij betreft net zo gewoon als het maken van een selfie. Met een iPhone, externe microfoon en een statief kun je een geweldige live uitzending maken. Kijk of je met de veelgestelde vragen aan je customer care afdeling een uitzending kunt maken, of speel in op een actualiteit (zoals het nieuwe algoritme van Facebook), leg uit hoe een nieuw product werkt, etc.

 

 

  1. Als eerste weergeven

Een paar jaar terug waren we vooral bezig met het verzamelen van fans, maar gezien  daarmee het verdienmodel van Facebook ten gronde ging, is het organisch bereik bij een grote fanbase aanzienlijk laag geworden. Meer fans heeft dus al lange tijd niet zoveel zin, wel heeft het zin dat je je focus verschuift naar ‘als eerste weergeven’ (of follow your page) onder je bestaande fans. Spoor je fans aan om dit te gebruiken.

als-eerste-weergeven

 

  1. Overweeg een Facebook Group

Facebook Group

Ook in het kader van (jawel) meaningful interactions, maak een sub community onder je fans. Voor je die-hard fans die graag meer met je merk willen interacteren en met andere fans, is dit een geweldige kans. Zie het vooral als een extra groep. Je moet deze natuurlijk wel onderhouden. Bekijk hier het voorbeeld van Hallmark Movies die een groep Hallmarkies heeft gemaakt. Zij hebben meer dan 23K leden.

  1. Adverteren

Hate to say it, maar Facebook blijft gewoon een verdienmodel. Wil je je fans bereiken, dan moet je ervoor betalen. Geen nieuw nieuws, dit weten we al een paar jaar. Belangrijk om met de nieuwe algortime aanpassing, je social advertisement budget te verhogen! Zorg dat je goed monitort en de ROI doormeet.

Conclusie:

We zullen altijd geconfronteerd worden met uitdagingen in het algoritme. Facebook verdient geld aan onze fans. Aan de andere kant, dat maakt ons werk ook uitdagend, zo blijven we scherp. Uiteindelijk worden wij ook wijzer van een hogere interactie met een  fan. Zie deze aanpassing dus vooral als kans. Ik heb er zin in om me nog meer te gaan focussen op engagement. Want laten we eerlijk zijn. Facebook is opgericht om ons dichter bij elkaar te brengen en Zuckerberg zorgt er op deze manier voor dat het medium deze ‘sociale’ functie behoudt. Voor merken en voor mensen. Heb jij nog tips? Deel het vooral!

 

  • facebook
  • socialblog

prev

next

Meest recente berichten
  • Vacature: Social Projectmanager
  • Filmen in coronatijd? Het kan!
  • Laat je eigen sollicitatievideo maken door Snip Snap on Social
  • Gifjesdag op donderdag 27 augustus 2020
  • Vijf neuromarketing inzichten die jouw video boosten!
Ontvang het eBook Inspirerende inhakers van 2019 En schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wij houden ook niet van spam, daarom delen we jouw gegevens met niemand.
linkedin facebook instagram youtube Blog
© Snip Snap on Social