Imperfect is the new perfect

25 juli 2021

Inclusief en imperfect communiceren is een veelbesproken thema bij veel van onze strategische sessies. Merken willen relevant blijven en tegelijkertijd het vertrouwen van de doelgroep winnen in een tijd waarin inclusiviteit en imperfectie de perfectie is.

Moed
Toch blijk je er als merk nog aardig wat moed voor nodig te hebben om inclusief (en imperfect beelden) te communiceren en helemaal om te zijn. Mensen uit minder gerepresenteerde groepen laten doorstromen naar machtsposities is helaas ook nog niet vanzelfsprekend. Merken zijn bang dat ze klanten verliezen door bepaalde idealen en dat er schade wordt geleden. Ook is er soms angst voor politieke gevoeligheden.

Maar zoals opiniemaker Stella Bergsma in de LINDA.205 het mooi verwoord: “We zijn klaar met keurslijven en moe van zelfhaat.” We zitten in een broodnodige transitie om bepaalde gewoontes en ook gedachten te doorbreken. Als bedrijf, maar ook als persoon. Ja, guilty as charged. Ik denk geregeld: wat geef ik mijn dochters mee? Waar geef ik een onnodig stereotype en dus verkeerd voorbeeld? Krijgen ze later een eetprobleem door mijn geklaag over mijn eigen buik, nadat ik een half uur lang op Instagram heb gezeten, waar iedereen size 0 lijkt te hebben?

Ondanks dat inclusief en imperfecte beelden communiceren iets is waar we nog hard aan moeten trekken, vind ik het mooi om geïnspireerd te raken door diverse bedrijven. Wat je er ook van vindt: deze merken durven hun invloed te gebruiken en staan voor hun idealen. Ik neem je graag mee.

Zeeman
Zeeman laat zien voorstander te zijn van realistisch beeld. De positieve reacties zijn eindeloos.

Zalando
In deze mooie campagne van Zalando staan mensen centraal die zichzelf durven te zijn. Prachtig toch? Zalando over de campagne: “Verhalen van echte mensen betekenen veel voor ons, en geven ons de mogelijkheid om de dialoog aan te gaan met onze diverse klanten.”

Bekijk de video hier.

HEMA

HEMA tekent een intentieverklaring ter bevordering van inclusiviteit. Een voorbeeld van niet alleen woorden, mooie campagnes, maar ook daden.

Imperfecte plaatjes en inclusiviteit winnen terrein in de samenleving. Wil je er over een tijdje nog toe doen als bedrijf? Dan moet je nu op deze trein springen. Een sterk verhaal ontwikkelen dat vertelt waar je als merk voor staat is hierin key.

Wil je hierover graag eens van gedachten wisselen? Wij denken graag met je mee.