Twee weken geleden breidde Instagram haar imperium uit met haar nieuwe videoplatform: IGTV. Hiermee gaat Instagram de concurrentie aan met YouTube, met als grootste verschil: IGTV speelt video’s verticaal af. Het platform is voor creatieve videocontent die langer is dan een gemiddelde post op social media en ook gekoppeld is aan de Instagram-pagina van de gebruiker. Met IGTV kun je dus eindeloos video’s bekijken van je favoriete influencers op Instagram.
De zin “zie link in bio voor de langere versie van mijn video” behoort vanaf nu tot verleden tijd. Tot ziens productiviteit, hallo lege batterij!
Ga je aan de slag met het maken van video’s voor IGTV? Bekijk dan eerste deze specs goed:
Vaak is het probleem dat een video horizontaal is opgenomen en dat je deze nu in diverse formaten wil omzetten zodat je de video zo optimaal mogelijk kunt plaatsen. Hierbij een tip om je horizontale video verticaal te maken op je iPhone, zodat de video te gebruiken is voor IGTV.
Ben je een Android gebruiker? Dan kan je hetzelfde effect creëren door Google’s Photo app te gebruiken of de apps Perfect Video, VideoShow en ActionDirector.
De formats die je voor IGTV kunt bedenken, zijn eindeloos. Wij kunnen dan ook niet wachten om te zien hoe creatief onze Instagram-vrienden en bedrijven zijn. Formats die ons zo te binnen schieten zijn: een terugkerende talkshow, werknemer voor één dag bij bedrijf X, het laten zien van je schilderkunsten en een FAQ quiz.
Ondanks dat het aanbod nog vrij klein is, vinden wij het een geniale stap van de Instagram Facebook-eigenaar. Facebook heeft goed door dat de dagelijkse activiteit van gebruikers erg hoog ligt op Instagram en er een grote kans ligt om de concurrentie aan te gaan met YouTube. Ook de keuze om IGTV als afzonderlijke app uit te brengen is erg pienter, want zo hoef je niet per se Instagram gebruiker te zijn om IGTV te gebruiken. In dat geval log je in via Facebook. Jaja, smarty-pants, we hadden het graag zelf bedacht.
De vraag is wel of IGTV niet te ver weg staat van hetgeen waar mensen Instagram voor gebruiken: het consumeren van vluchtige, korte en veelal beeldschone content om snel up to date te zijn. Oftewel, gaan mensen echt 10 minuten naar een video kijken? Toch vermoeden wij dat dit wel eens hét kanaal zou kunnen zijn, waar in de toekomst alles samen gaat komen. Daarbij vinden wij de functionaliteit ook sterk. Je navigeert eenvoudig door de app en je kunt snel ‘zappen’. Wil je iets terugkijken, omdat je op dat moment geen tijd hebt? Je video komt dan in een aparte lijst te staan. Ideaal.
Wil je meer weten over IGTV of hoe je als merk de app kan inzetten? Wij geven na de zomer een gratis workshop over deze nieuwste toevoeging van Instagram.
Interesse? Stuur een e-mail naar info@snipsnaponsocial.nl en wij zetten je op de mailinglijst. Je ontvangt binnenkort een mail over het aanmelden.