• Home
  • Snip Snap on Social
    • Portfolio
    • Team Snip Snap on Social
    • Veelgestelde vragen
  • Videomarketing
    • Social Video Campagnes
    • Mobile Video Marketing
    • Video Marketing Infographic
  • Social media marketing
    • Social media strategie
    • Community management
    • Snackable content
    • Livestreaming social media
    • 24 uurs content
  • Workshop
    • Online vlog workshop via Instagram
  • Services
  • Blog
  • Contact

IGTV: Instagram’s verticale antwoord op YouTube

05th jul 2018, Author: Susanne Plaisier

Twee weken geleden breidde Instagram haar imperium uit met haar nieuwe videoplatform: IGTV. Hiermee gaat Instagram de concurrentie aan met YouTube, met als grootste verschil: IGTV speelt video’s verticaal af. Het platform is voor creatieve videocontent die langer is dan een gemiddelde post op social media en ook gekoppeld is aan de Instagram-pagina van de gebruiker. Met IGTV kun je dus eindeloos video’s bekijken van je favoriete influencers op Instagram.

De zin “zie link in bio voor de langere versie van mijn video” behoort vanaf nu tot verleden tijd. Tot ziens productiviteit, hallo lege batterij!

Even wat feitjes over IGTV op een rij:
  • IGTV draait om verticale video’s;
  • IGTV wil de concurrentie aangaan met YouTube en Snapchat, niet met Netflix. Hier is Facebook Watch voor in het leven geroepen;
  • Het gaat bij content voor IGTV niet om de mooist geproduceerde video’s. Je video’s hoeven, net zoals op Stories, niet perfect te zijn. Enige montage is wel gewenst. Beschouw het daarom als een upgrade van je Instagram Stories;
  • Volgens Instagram is een view op IGTV het aantal keer dat iemand minimaal 3 seconden naar de video heeft gekeken;
  • Instagram heeft IGTV als afzonderlijke app uitgebracht, maar als je Instagram al gebruikt, hoef je deze app niet per se te installeren;
  • Videomakers worden op IGTV beschouwd als kanalen (de naam is hetzelfde als hun Instagram-gebruikersnaam). Wil je iemands kanaal volgen? Volg dan de persoon.

Ga je aan de slag met het maken van video’s voor IGTV? Bekijk dan eerste deze specs goed:

  • Videoformaat: MP4;
  • Lengte video: 15 seconden tot 10 minuten voor kleinere accounts; 15 seconden tot 60 minuten voor grotere en geverifieerde accounts. Let op! Dit kan snel veranderen, want Instagram heeft aangegeven binnenkort geen tijdlimiet te willen voor dit kanaal;
  • Grootte: 650 MB voor video’s van minder dan 10 minuten; 3.6 GB voor video’s tot 60 minuten;
  • Wanneer je de IGTV-app opent, wordt er automatisch een video afgespeeld;
  • Oriëntatie: verticaal (ook bekend als portretstand);
  • Beeldverhouding: minimaal 4:5 en maximaal 9:16.
Editing: van horizontaal naar verticaal

Vaak is het probleem dat een video horizontaal is opgenomen en dat je deze nu in diverse formaten wil omzetten zodat je de video zo optimaal mogelijk kunt plaatsen. Hierbij een tip om je horizontale video verticaal te maken op je iPhone, zodat de video te gebruiken is voor IGTV.

  • Open iMovie op je telefoon;
  • Ga naar het video-tabblad en selecteer de video die je wilt aanpassen;
  • Klik op delen en maak een nieuw filmproject;
  • Maak op het weergavevenster een draaiende beweging door je vinger en duim naar links of rechts te roteren (zie foto);
  • De video wordt nu gekanteld;
  • Sla de inmiddels verticale video op;
  • En tot slot: upload hem naar IGTV.

Ben je een Android gebruiker? Dan kan je hetzelfde effect creëren door Google’s Photo app te gebruiken of de apps Perfect Video, VideoShow en ActionDirector.

Wat plaats je op IGTV?

De formats die je voor IGTV kunt bedenken, zijn eindeloos. Wij kunnen dan ook niet wachten om te zien hoe creatief onze Instagram-vrienden en bedrijven zijn. Formats die ons zo te binnen schieten zijn: een terugkerende talkshow, werknemer voor één dag bij bedrijf X, het laten zien van je schilderkunsten en een FAQ quiz.

Wat vinden wij van IGTV?

Ondanks dat het aanbod nog vrij klein is, vinden wij het een geniale stap van de Instagram Facebook-eigenaar. Facebook heeft goed door dat de dagelijkse activiteit van gebruikers erg hoog ligt op Instagram en er een grote kans ligt om de concurrentie aan te gaan met YouTube. Ook de keuze om IGTV als afzonderlijke app uit te brengen is erg pienter, want zo hoef je niet per se Instagram gebruiker te zijn om IGTV te gebruiken. In dat geval log je in via Facebook. Jaja, smarty-pants, we hadden het graag zelf bedacht.

De vraag is wel of IGTV niet te ver weg staat van hetgeen waar mensen Instagram voor gebruiken: het consumeren van vluchtige, korte en veelal beeldschone content om snel up to date te zijn. Oftewel, gaan mensen echt 10 minuten naar een video kijken? Toch vermoeden wij dat dit wel eens hét kanaal zou kunnen zijn, waar in de toekomst alles samen gaat komen. Daarbij vinden wij de functionaliteit ook sterk. Je navigeert eenvoudig door de app en je kunt snel ‘zappen’. Wil je iets terugkijken, omdat je op dat moment geen tijd hebt? Je video komt dan in een aparte lijst te staan. Ideaal.

Wil je meer weten over IGTV of hoe je als merk de app kan inzetten? Wij geven na de zomer een gratis workshop over deze nieuwste toevoeging van Instagram.

Interesse? Stuur een e-mail naar info@snipsnaponsocial.nl en wij zetten je op de mailinglijst. Je ontvangt binnenkort een mail over het aanmelden.

    prev

    next

    Meest recente berichten
    • Filmen in coronatijd? Het kan!
    • Laat je eigen sollicitatievideo maken door Snip Snap on Social
    • Gifjesdag op donderdag 27 augustus 2020
    • Vijf neuromarketing inzichten die jouw video boosten!
    • Vacature: Stagiair Designer
    Ontvang het eBook Inspirerende inhakers van 2019 En schrijf je in voor onze nieuwsbrief
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    Wij houden ook niet van spam, daarom delen we jouw gegevens met niemand.
    linkedin facebook instagram youtube Blog
    © Snip Snap on Social