Harald Peters Award

5 tips voor een potentieel prijswinnende campagne

4 januari 2023

Schrijver: Harald Peters

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat wij recent een gouden award hebben ontvangen bij de Grand Prix Content Marketing Awards voor de campagne Hier gebeurt ‘t. Deze campagne voor de Uitagenda Rotterdam had als doel om nieuwe bezoekers te inspireren met het culturele aanbod van de stad en hen te enthousiasmeren om daadwerkelijk een cultureel uitje te bezoeken. 

De Hier gebeurt ‘t campagne bestond uit een geïntegreerde aanpak van verschillende online en offline uitingen. Misschien heb je het levensgrote groene hart wel voorbij zien komen? Deze campagne werd door de jury geprijsd doordat het ‘sterk en onderscheidend’ was en een ‘sterke crossmediale aanpak en integratie van online en offline’ had. Maar wat maakt een campagne verder goud-waardig?

Hierbij 5 tips voor een potentieel prijswinnende campagne:

1. Kies voor synergie

Door de campagne-communicatie over verschillende on- en offline kanalen te verspreiden, ontstaat er synergie. Hierdoor wordt je campagne kracht bijgezet en wordt je boodschap versterkt. Zorg er wel voor dat de hoofdelementen van de campagne gelijk blijven in alle uitingen, anders is de synergie ver te zoeken. 

2. Ken je doelgroep

Dit klinkt als een cliché, maar wordt vaker vergeten dan gedacht. Als jijzelf iets heel tof vindt, betekent dat niet meteen dat de doelgroep dit ook vindt. Wat hierbij kan helpen is om een ik-persoon uit te schrijven zodat je je kan inbeelden met welke kanalen jouw beoogde doelgroep in aanmerking komt op dagelijkse basis. Zo weet je zeker dat je ze (op de juiste manier) bereikt.

3. Maak een duidelijke campagneplanning

Zoals een bekende hiphopgroep ooit zei: ‘een goed begin is het halve werk maar een goed begin is maar de helft’. Een goed idee valt of staat bij een goede planning. Neem dus de tijd om je planning uit te werken van begin tot eind voordat je de campagne start.

4. Zorg voor een goede follow-up

Niets is zo vervelend als een QR code scannen die niet werkt, of een button die niet clickable is. Zorg ervoor dat je de follow-up van je campagne scherp hebt voordat je van start gaat en vraag jezelf ook af; wat wil ik dat de doelgroep doet met mijn campagne. Zo zorg je voor een complete ervaring. 

5. Kies 1 boodschap per campagne

Een gebruiker/bezoeker van jouw campagne heeft maar kort de tijd om jouw uiting te zien, te verwerken en een mening over te vormen. Zorg er dus voor dat je niet te veel in een keer wilt vertellen. Less is more!

Bij deze tips hoort wel een kleine disclaimer. Het is natuurlijk niet zo dat zodra je aan de bovenstaande tips voldoet, het meteen een gegarandeerd succes is. Maar zilver of brons zit er vast wel in! Wil jij voor goud gaan? Neem dan contact met ons op. We kijken graag samen hoe we jouw campagne naar het podium kunnen tillen. Liever een leuk cultureel uitje dan een campagne? De agenda van de Uitagenda Rotterdam vind je op de website https://www.uitagendarotterdam.nl/