YouTube marketing

4 kansen van YouTube marketing

22 november 2021

Als je ergens het antwoord niet op weet, dan weet de zoekmachine wel raad. Maar de hamvraag is eigenlijk: ben jij team Google of ben je team YouTube? Voor veel mensen is tegenwoordig YouTube hun go to zoekmachine. Vooral generatie Z stort zich bij voorkeur direct op YouTube bij een zoekvraag. En niet heel gek, want YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine, welke na hun oprichting in 2005 nog steeds relevant is en wellicht nog relevanter is geworden. In dit artikel leg ik, Larissa, je uit wat de kansen van YouTube marketing zijn. 

YouTube marketing: de kansen

Kans 1: Content voor langere termijn

Het grote voordeel van YouTube is dat je content kunt maken die voor langere termijn ‘de zoekvraag’ kan bedienen. Anders dan voor andere social media, waarin je content in het moment maakt, maak je voor YouTube content die dagelijks in het zoekvolume impact kan maken en dus voor een langere periode mee kan gaan. 

Kans 2: Think like a broadcaster en creëer merkvoorkeur

Word producent van je eigen content en ga series maken. Je content in series ontwikkelen is kenmerkend voor YouTube marketing. Het motto ‘Think like a publisher’ verandert eigenlijk naar ‘Think like a broadcaster’. Door in series te werken, heb je een terugkerend thema (formats), waarmee je je serie kunt ontwikkelen. Je geeft hiermee je fans een reden te snakken naar nieuwe afleveringen binnen een serie. 

Het mooie is dat je ook veel langere content kunt maken, de zogenaamde long form. Dat betekent dat je fan dus veel langer in contact is met jouw merk. Een absolute must voor je missie merkvoorkeur!

Voedingscentrum heeft een aantal hele fijne formats. Met het Eet team maken zij nog steeds dagelijks impact, doordat het format op veelgestelde vragen is ontwikkeld en is afgestemd op het zoekvolume. 

Transavia heeft ook een aantal hele goede formats. Zij plaatsen elke vrijdag om 16:00 uur een video die tips geeft over reizen, maar ze geven ook een kijkje achter de schermen. 

Kans 3: Iedereen gebruikt YouTube

Zoals ik al eerder stelde: iedereen maakt gebruikt van YouTube en YouTube is een platform dat na al die jaren relevant is gebleven en positief in het nieuws blijft. Van jong tot oud. Zeker in de corona periode richten de oudere generaties zich steeds vaker direct tot YouTube. Een goede reden om eens te onderzoeken waar je doelgroep zit en welke content zij dan precies zoeken. Kijk ook naar het zoekgedrag op je eigen website en op YouTube zelf. Dit kan je veel inzicht geven om te zorgen dat je ook op dit platform relevant aanwezig kunt zijn. 

Kans 4: Scoren met search

Wil je organisch gevonden worden en je organische zoekresultaten optimaliseren, dan is YouTube onmisbaar in je strategie. Het meest zichtbare domein in de Google-zoekresultaten is YouTube. Het videoplatform is nu goed voor 40 procent van de Google zoekresultaten. Veel bedrijven hebben geïnvesteerd om tekstueel goed vindbaar te zijn, maar nu staan er ineens een rits video’s bovenaan de zoekresultaten bij Google. 

Belangrijk is dat je al je video’s van de juiste zoekwoorden voorziet of tagt wanneer je deze uploadt op YouTube. Denk aan je tumbnail, ondertiteling, keywords bij het uploaden, titel, etcetera. Het helpt allemaal in jouw missie om beter gevonden te worden.

Kortom: zeker in 2022 kun je als marketeer het verschil maken met goede YouTube marketing!